zamknij to okno
Portale internetowe Wydawcnictwa Trendy sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES w celu poprawnego działania statystyk GOOGLE oraz BIZON MEDIA dostarczających reklamy. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek przez GOOGLE ANALYTICS prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie.

MENU   START WYDAWCA REDAKCJA ARCHIWUM  
Szukaj

WYSZUKIWARKA



BAZY PRAWA
PRAWO KRAJOWE
PRAWO UE

Idę do Ciebie, PANIE…

Obecnie centra pielgrzymkowe stają się czymś znacznie więcej niż tylko miejscami kultu. Turystyka pielgrzymkowa stała się jedną z ważnych gałęzi przemysłu turystycznego. Wiele biur wyspecjalizowało się w tego rodzaju turystyce. Jest ona też ważnym źródłem dochodów dla całych regionów.


Miejsca pielgrzymkowe najczęściej oferują dziś już nie tylko strawę duchową i skromny nocleg dla pielgrzymów. Wiele z nich jest doskonale zarządzanymi centrami, oferującymi cały wachlarz usług jakich potrzebują turyści-pielgrzymi. Wokół największych z nich powstała rozbudowana infrastruktura turystyczna. Oferowane są również usługi nie tylko potrzebne pielgrzymom, jak wyżywienie i nocleg, ale również typowe raczej dla świeckich turystów. Doskonałym przykładem takiej oferty mieszającej sacrum z profanum jest francuskie Lourdes. Miejscowość zwana niekiedy „miastem-hotelem” oferuje nie tylko 35 tys. łóżek w różnego rodzaju obiektach, od domów pielgrzyma, przez kwatery prywatne po hotele, ale również masę innych usług. Poza licznymi sklepami w miejscowości odbywają się liczne imprezy kulturalne, jak choćby Muzyczny Festiwal Wielkanocny. W okolicy wybudowano kilka kolejek linowych prowadzących na okoliczne wzgórza.


Nie zawsze potrzeba wieków…

Większość sanktuariów, choćby wspomniane Lourdes, zyskiwało swoją rangę i budowało pozycję, infrastrukturę oraz ofertę przez długie lata, a niektóre wręcz przez wieki. Istnieją jednak miejsca, które szerszą sławę zyskały w stosunkowo krótkim czasie. Jednym z takich przykładów jest sanktuarium w wielkopolskim Licheniu. Miejscowość ta, znana dzisiaj nie tylko osobom wierzącym, rozwinęła się w ciągu zaledwie kilkudziesięciu lat, choć sama historia miejsca i objawień z nim związanych liczy niemal dwieście lat.



Bazylika Najświętszej Maryi Panny Licheńskiej jest największym w Polsce kościołem, ósmym w Europie i dwunastym na świecie. Rozmiary to: 139 metrów długości, 77 metrów szerokości, wysokość wieży – 130 metrów. Kopuła ma 36 metrów średnicy i 45 m wysokości. Bazylika ma 365 okien, 52 drzwi – odpowiednio do ilości dni i tygodni w roku. Do jej wnętrza prowadzą 33 stopnie – tyle, ile lat żył Jezus Chrystus. Największy dzwon Bazyliki – „Maryja Bogurodzica” – waży około 15 ton i jest największym dzwonem w Polsce (trzeci w Europie). Organy w bazylice mają 57 głosów i około 20 tys. piszczałek. Jest to pod względem wielkości trzeci tego rodzaju instrument w Europie i trzynasty w świecie.

Dziś Licheń odwiedza co roku około półtora miliona turystów. Sanktuarium, mimo że mające status lokalnego (znane jest przede wszystkim wiernym z Polski), jest jednym z ważniejszych miejsc pielgrzymkowych w naszym kraju. Pod względem ilości odwiedzających je gości może współzawodniczyć z Jasną Górą, będącą ośrodkiem kultu w skali europejskiej czy wręcz globalnej. Imponujący jest fakt powstania tak silnego ośrodka w stosunkowo krótkim czasie. Bodźcem do rozwoju tego miejsca okazało się przybycie w roku 1949 zakonu Marianów, którzy od tego czasu intensywnie rozwijają sanktuarium. Zgodnie z danymi opublikowanymi przez księży Marianów, w ubiegłym roku sanktuarium odwiedziło około 1,2 mln pielgrzymów nie tylko z Polski, ale również z Litwy, Słowacji, Białorusi, Czech, Kazachstanu czy Stanów Zjednoczonych. Zmniejsza się liczba autokarowych pielgrzymek, ale zwiększa liczba pielgrzymów indywidualnych bądź przybywających w małych grupach. Podczas 1774 mszy św. w sanktuarium rozdano 464 tysiące komunii świętych, w koncelebrach wzięło udział 4569 księży –gości. Z noclegów w domach pielgrzyma skorzystało ok. 100 tys. osób. „W ciągu ostatnich lat zauważyliśmy pewną zmianę. Liczba dużych grup zorganizowanych, autokarowych, powoli spada, choć nadal utrzymuje się na dość wysokim poziomie. Jednocześnie znacząco wzrosła liczba pielgrzymów przybywających indywidualnie lub w bardzo małych, prywatnych, rodzinnych grupach” – powiedział KAI ks. Piotr Kieniewicz, rzecznik prasowy sanktuarium. Muzeum im. ks. Józefa Jarzębowskiego, które posiada wiele eksponatów związanych z historią Polski, w ub.r. odwiedziły 72 tysiące osób.




Ruch pielgrzymkowy odbywa się tu w zasadzie przez cały rok. Sanktuarium nie ma jakichś szczególnych dat, ponieważ objawienia mają tam miejsce nieustannie. Oczywiście nie oznacza to, że nie ma w roku dni kiedy przybywa tam szczególnie dużo pielgrzymów. Takimi okresami są między innymi wielkie święta Maryjne (Zwiastowanie, Niepokalane Poczęcie Matki Boskiej Zielnej – Wniebowzięcie), wielkie święta kościelne (Boże Narodzenie, Nowy Rok, Wielkanoc, Zesłanie Ducha Świętego). Największe zgromadzenia pielgrzymów maja miejsce podczas kolejnych rocznic objawień (25 czerwca) i święcie Podwyższenia Krzyża.

Odbyło się także 28 lekcji muzealnych, w których uczestniczyli uczniowie ze szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Według oficjalnych danych, licheńskie sanktuarium odwiedzali najczęściej wierni z diecezji włocławskiej, archidiecezji poznańskiej i gnieźnieńskiej. Wśród pielgrzymów zagranicznych najliczniejszą grupę stanowili Litwini, Słowacy, Białorusini i Czesi. Wśród pielgrzymów nie zabrakło także grup z tak odległych krajów, jak Kazachstan oraz Stany Zjednoczone. Sanktuarium o jeszcze krótszej historii jest sanktuarium w Medjugorie. W czerwcu ubiegłego roku minęło 30 lat od pierwszego objawienia, które z czasem stało się powodem do pielgrzymek w to miejsce. Choć oficjalnie objawienia te nie zostały nadal potwierdzone przez Watykan, Medjugorie jest jednym z prężnie rozwijających się miejsc kultu. Ciągną tam pielgrzymki nie tylko z Europy Środkowo-Wschodniej. Szacuje się, że w ciągu tych 30 lat miejsce to odwiedziło około 30 milionów osób. A warto pamiętać, że w okresie wojny w Bośni ruch pielgrzymkowy był znacznie utrudniony. Obecnie rocznie dociera tam około 1 miliona pielgrzymów. Tym samym pod względem udzielonej rocznie ilości noclegów jest najbardziej odwiedzaną przez turystów gminą w Bośni. Powojenny rozwój sanktuarium stymuluje również rozwój okolicy. Po przerwie spowodowanej działaniami wojennymi w roku 1998 otworzono ponownie port lotniczy w Mostarze, położonym szesnaście kilometrów od Medjugorie. Wiele programów pielgrzymek-wycieczek obejmuje poza zwiedzaniem samego sanktuarium również zwiedzanie okolicznych miejscowości, jak choćby sąsiedniego Mostaru czy wizytę nad Adriatykiem (po przejechaniu do Chorwacji) i zwiedzanie Dubrownika. W ten sposób turystyka pielgrzymkowa przeplata się z klasyczną turystyką i obie wzajemnie się wspierają. Na przykładzie tych dwóch sanktuariów widać, że rozwój danego miejsca jako miejsca kultu i pielgrzymek może następować w bardzo krótkim czasie. Wbrew obiegowej opinii, nie potrzeba upływu wieków, jak w przypadku choćby pielgrzymek do Composteli, by ośrodek stał się ważnym punktem na mapie pielgrzymkowej. Niekiedy, jak ma to miejsce w przypadku Medjugorie, nie jest niezbędne nawet oficjalne uznanie objawienia, by wierni udawali się z pielgrzymką w dane miejsce.

Treść artykułu dotyczy stanu prawnego obowiązującego w czasie opublikowania go w piśmie.
Rynek Turystyczny
WYBRANY NUMER: 02/2012
DATA WYDANIA: 2012-01-23

AKTUALNOŚCI

Irlandia w Warszawie – bal i festiwale
Karnawał z Sun&Fun
Pierwsi przewoźnicy w Modlinie
Turcja coraz popularniejsza
Grupa eholiday.pl porządkuje swoje portfolio
Ostatniemiejsca.pl rozbudowują sieć…
Neckermann – dobre wyniki przedsprzedaży Lata 2012
Podróże kontra telewizor…
Hotel Krasicki hotelem z pomysłem

WYWIAD

Nie zamierzamy tracić sił na wyścigi w liczbowych deklaracjach

TRANSPORT

Promem na wycieczkę

PRAWO

Czas na stworzenie wzorcowej umowy o imprezę turystyczną

e-TURYSTYKA

Światowy rynek mobilnych usług telekomunikacyjnych

TARGI

ITB 2012
Podsumowanie ITM Warsaw 2012
Bielsko-Biała – powraca
Wrocław znów w Hali Stulecia

MARKETING I PROMOCJA

Od reklamy do PR i mobile

HOTELE

Czym zaskoczyć konferencyjnych gości?

KRYTYCZNYM OKIEM

Czy Grecja utrzyma pozycję jednego z najpopularniejszych kierunków wyjazdów Polaków?

ZDANIEM PILOTA

Przeciw deregulacji zawodu – II Forum przewodnickie

GŁOS BRANŻY

Turystyka – działania UOKiK

FIRMY I LUDZIE

Ucieczka na giełdę

MODA NA...

Moje wielkie greckie wakacje
Idę do Ciebie, PANIE…
Tunezja – reaktywacja
Turystyka ornitologiczna, czyli birdwatching w Polsce

Z HISTORII RYNKU TURYSTYCZNEGO

Z historii Rynku Turystycznego
Hotelarz    Rynek Turystyczny     Restauracja    Polski Jubiler
Wydawnictwo TRENDY | Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia



Zapoznaj się z naszym portalem pisma branżowego Polski Jubiler